Detecting the Effects of
Deceptive Presidential
Advertisements in the
Spring of 2004

Kenneth Winneg
Annenberg Public Policy Center, University of Pennsylvania

Kate Kenski
University of Arizona

Kathleen Hall Jamieson
Annenberg Public Policy Center, University of Pennsylvania

American Behavioral Scientist
Volume 49 Number 1

September 2005 114-129

© 2005 Sage Publications

DOI: 10.1177/0002764205279440
http://abs.sagepub.com

hosted at
http://online.sagepub.com

Long before the political conventions of 2004, the Kerry and Bush campaigns and their
surrogates were laying the groundwork for the fall campaign with heavy ad buys. Some
of the assertions made on each side were misleading. Here we explore three misleading
claims made on each side in the weeks following the effective end of the 2004 primary
season and ask, Did they work? If so, with whom? Results from the National Annenberg
Election Survey show that some of these misleading claims about George W. Bush and
John Kerry were believed by a majority of citizens. Democrats were more likely to
believe deceptive claims about Bush, whereas Republicans were more likely to embrace
deceptive claims about Kerry. The claim that “George W. Bush favors sending American
jobs overseas” gained traction in battleground states, even when demographic variables
and party identification were taken into consideration.

Keywords: political advertising; presidential ads, deception; general election; party
identification

O

nce upon a time, the timeline of campaigns included a primary period, a conven-
tion period, and a general election. Once debates became a standard feature of

general elections, a change effectively putin place in 1976, a predebate and postdebate
period also came to fascinate scholars and preoccupy consultants. In 2004, an addi-
tional stage was added. It began with the effective end of the contested Democratic pri-
maries. [t meant that long before the political conventions of 2004, the Kerry and Bush
campaigns and their surrogates were on the air with heavy ad buys articulating some of
the themes that would carry them through the general election. Some of the assertions
made on each side were misleading. Here we explore three misleading claims made on

114



Winneg et al. / Deceptive Presidential Advertisements 115

each side in the weeks following the effective end of the 2004 primary season and ask,
Did they work? If so, with whom?

The purpose of this article is twofold. First, we demonstrate the prevalence of six
misleading claims made in televised advertising in the battleground states' in the
period immediately after the effective end of the primaries. Second, using data from
the National Annenberg Election Survey (NAES), we assess the level of believability
of the claims among those living in battleground states, where there was wide advertis-
ing exposure, and among those not living in the battleground states, where there was
limited (national cable and carryover to bordering nonbattleground states) to no expo-
sure. Results from the NAES show that some deceptive claims about George W. Bush
and John Kerry were believed by a majority of citizens. Democrats were more likely to
believe misleading information about Bush, whereas Republicans were more likely to
accept deceptive claims about Kerry. The Democratic assertion that “George W. Bush
favors sending American jobs overseas” gained traction in battleground states, even
when demographic variables and party identification were taken into consideration.

Overview

Although, in theory, the process remained open with 17 primaries not yet decided,
by March 3, 2004, the day after Super Tuesday, Senator John Kerry had, for all intents
and purposes, locked up the nomination of his party. The event that signaled the end of
the Democratic primary season was Senator John Edwards’s announcement that he
was ending his bid for the presidency. Edwards had been the last serious contender
remaining challenging Kerry in the race. The second signal that the general election
had begun occurred within hours of Edwards’s withdrawal: The Republicans began an
advertising blitz.

The first ads the Bush campaign released portrayed the president as an optimistic,
steady leader helping the nation “turn the corner” in tough times (Kurtz & Balz, 2004).
A little more than 1 week later, on March 11, the Bush campaign ads turned to attack
with an ad called “100 Days” that claimed that John Kerry wanted to raise taxes by
US$900 billion (FactCheck.org, 2004b). A day later on March 12, the Kerry campaign
responded to that claim with its own ad called “Misleading America,” denying that
Senator Kerry had ever called for a US$900 billion tax increase and counterattacking
by stating that Kerry will “crack down on the export of American jobs overseas” (Koons,
2004b). The notion that President George W. Bush favored sending American jobs
overseas had been a staple of Democratic attacks during the primaries (FactCheck.org,
2003). On April 2, the Kerry campaign’s ad “10 Million Jobs” made the claim explic-
itly in 17 battleground states and on national cable television (Kinnard, 2004b).

For our research, we have chosen six false claims the presidential campaigns or
527s made frequently in their television advertising from March through April 2004.
Three are drawn from Republican ads and three from Democratic ads. Because the
Kerry campaign had little money in the March to early May period, the attack mes-
sage was carried by Democratic 527s during that time; thus, we have drawn the
Democratic claims from both the Kerry ads and from those of the Media Fund,



116 American Behavioral Scientist

MoveOn.org, and the American Federation of Labor and Congress of Industrial
Organizations (AFL-CIO).

For assessment of accuracy, we relied on The Annenberg Public Policy Center’s
FactCheck.org—a source cited repeatedly by the Kerry and Bush campaigns in the
primaries and general election. The goal of FactCheck.org is to apply the best prac-
tices of both journalism and scholarship and to increase public knowledge and under-
standing (FactCheck.org, 2004a).

The Claims

The Bush-Cheney *04 campaign made the following deceptive claims in its televi-
sion advertising during the months of March and April 2004. The advertising spots in
which they appeared are noted beneath each claim:

CLAIM 1: John Kerry wants to raise taxes by US$900 billion.
*  “100 Days” began airing March 11, 2004

* “Differences” began airing March 26, 2004

* “Troubling” began airing April 3, 2004

CLAIM 2: John Kerry voted for higher taxes 350 times.
* “Troubling” began airing April 3, 2004

CLAIM 3: John Kerry wants to raise gasoline taxes by 50 cents a gallon.
* “Differences” began airing March 26, 2004

*  “Wacky” began airing March 30, 2004

* “Troubling” began airing April 3, 2004

We focused on three misleading claims from the Kerry campaign, and the anti-
Bush 527 groups, the Media Fund, MoveOn.org, and the AFL-CIO.

CLAIM 1: George W. Bush favors sending American jobs overseas.
*  “Worker” MoveOn.org began airing March 4, 2004

e “10 Million Jobs” Kerry campaign began airing April 2, 2004
 “Dig” AFL-CIO began airing April 13, 2004>

CLAIM 2: Three million American jobs have been lost while George W. Bush was president.
*  “Worker” MoveOn.org began airing March 4, 2004

e “Jobs” the Media Fund began airing March 17, 2004

e “State” AFL-CIO began airing April 1, 2004’

 “General” Kerry campaign began airing April 19, 2004*

CLAIM 3: George W. Bush raided social security to pay for tax cuts for millionaires?
e “Tax Cuts” the Media Fund began airing March 26, 2004

Before assessing the effectiveness of these advertised deceptions, we will briefly sum-
marize FactCheck.org’s analysis of each.



Winneg et al. / Deceptive Presidential Advertisements 117

Bush-Cheney ’04 Claims Against Kerry

“John Kerry wants to raise taxes by 900 billion dollars.” In the Bush-Cheney ’04
ad titled “100 Days,” the announcer states that “a President sets his agenda for Amer-
icain the first 100 days. John Kerry’s plan: To pay for new government spending, raise
taxes by at least $900 billion” (Koons, 2004a). Kerry denied this charge in a number of
venues, including a televised response ad titled “Misleading America.” FactCheck.org
found that neither Bush-Cheney *04 nor the Kerry campaigns were right on this issue.
Kerry proposed a health care plan that would have cost an estimated US$895 billion
and provided health insurance to more than 26 million Americans who do not cur-
rently have it. However Kerry would have achieved economies by reducing costs and
increasing savings in the process of changing the health delivery system. The only tax
“plan” Kerry had proposed would have repealed Bush’s tax cuts for those making
US$200,000 a year or more, while giving some additional tax breaks to those further
down the income scale. However, Kerry never really explained how he would pay for
the new expenditures (FactCheck.org, 2004b, 2004f). The Bush campaign assumes
that to pay for it, Kerry “wants to” raise taxes. But there are other options. For example,
Bush instituted a large social program, the prescription drug benefit, without raising
taxes.

“John Kerry voted for higher taxes 350 times.” A Bush-Cheney ’04 ad titled “Trou-
bling,” which aired beginning on April 3, 2004, makes the claim that Kerry voted for
higher taxes 350 times during his 20-year Senate career. Before the ad aired,
spokespeople for the Bush-Cheney *04 campaign offered this assertion on cable news
programs as early as March 11; the president himself levied the attack against Kerry in
a March 20 rally in Florida (FactCheck.org, 2004c).

FactCheck.org called this claim misleading because the list the Bush campaign
used to support the claim includes occasions when Kerry voted to keep taxes at exist-
ing levels or supported lower tax cuts than Republicans preferred. The counting pro-
cess was flawed as well. To get to the number 350, the Republicans counted every tax
increase included in omnibus legislation as well as all preliminary votes on a measure.

“John Kerry wants to raise gasoline taxes by 50 cents a gallon.” Bush-Cheney *04
ran three different ads in March and April that made the claim that Kerry wanted to
raise gasoline taxes by 50 cents per gallon (“Differences,” “Wacky,” and “Troubling”).
FactCheck.org (2004d) stated that Kerry raised this idea more than a decade ago and
had not done so since. And even if Kerry did favor the idea, it also was not clear that
Bush’s advisors thought that that was a bad position. FactCheck.org noted,

More recently, the man who later became Bush’s own chief economist said higher gaso-
line taxes would lead to “less traffic congestion, safer roads, and reduced risk of global
warming” and that raising gasoline taxes 50 cents to pay for a cut in income tax rates
“may be the closest thing to a free lunch that economics has to offer.” (para.1)



118 American Behavioral Scientist

Kerry Campaign and 527s’ Claims Against Bush

“George W. Bush favors sending American jobs overseas.” In the Kerry ad titled
“10 Million Jobs,” the announcer says, “While jobs are leaving our country in record
numbers, George Bush says sending jobs overseas ‘makes sense’ for America. His top
economic advisors say ‘moving American jobs to low cost countries’ is a plus for the
U.S.” (FactCheck.org, 2004¢). According to FactCheck.org (2004e), Bush never said
those words. However, in a news release defending the ad (JohnKerry.com, 2004), the
Kerry campaign said the words came from a report that Bush had signed. This, too,
was false. The document in question is from Bush’s Council of Economic Advisers.
What Bush signed was a message accompanying the annual report of the Council of
Economic Advisers. It was the Council of Economic Advisers’ report, not Bush’s
message, which asserted that it made sense for the United States to buy goods from
other countries that produced them more cheaply than the United States could
(FactCheck.org, 2004e).

“Three million American jobs have been lost while George W. Bush was presi-
dent.” This claim was made in speeches as well as in advertising by both the Kerry
campaign (“General”) and by the 527 group the Media Fund (“Jobs”). In “General,”
the announcer says, “Under George Bush, three million Americans have lost their
jobs.” The “General” was shown in only two battleground states (Washington and
Wisconsin) and three nonbattleground states (New Jersey, New York, and California)
mainly as a tool for online fund-raising (Kinnard, 2004c). The claim achieved greater
currency in the Media Fund’s “Jobs” ad, which noted that “Bush’s policies encour-
aged the loss of nearly three million jobs.”

During the 2004 primary campaign, which began in the fall of 2003, various Demo-
cratic presidential candidates made this claim, including Richard Gephardt in his
“Jobs” ad, which ran in Iowa in October 2003 (FactCheck.org, 2003). The problem
with the number is that even at the depths of the downturn, it exaggerated job loss. At
one point during 2003, there were 2.7 million fewer payroll jobs than there were when
Bush took office (U.S. Department of Labor, Bureau of Labor Statistics, 2004). At the
time of the Kerry campaign, the Media Fund, MoveOn.org, and AFL-CIO advertising,
the job loss was cut to less than 2 million (U.S. Department of Labor, Bureau of Labor
Statistics, 2004).

“George W. Bush raided Social Security to pay for tax cuts for millionaires?” The
Media Fund made this assertion in an ad titled “Tax Cuts.” According to the Media
Fund, the charge is justified because tax cuts reducing millionaires’ taxes caused the
federal budget deficits that followed the projected surpluses of the final years of the
Clinton administration. The Media Fund said deficits threaten the federal govern-
ment’s ability to pay its social security obligations (Kinnard, 2004a). However, deficit
or not, the revenue stream from payroll taxes remains sufficient to pay current social
security benefits. Moreover, deficits are also caused by spending on items ranging



Winneg et al. / Deceptive Presidential Advertisements 119

from homeland security and defense to highways and education. The recession also
cut significantly into projections of a surplus. In addition, although per capita, million-
aires received a higher dollar benefit from the Bush tax cuts than did those who earn
less and, hence, pay less income taxes, the Bush tax cuts benefited everyone who paid
income taxes, not just millionaires.

Method

To assess the likely exposure voters would have had to these claims, we turned to
data provided by TNS Media Intelligence/Campaign Media Analysis Group. These
data made it possible to determine the number of times each ad aired. Campaign
Media Analysis Group campaign advertising data represent the largest and most com-
prehensive tracker of political advertising. Campaign Media Analysis Group electron-
ically tracks each and every political advertisement in the top 100 media markets in the
United States.

First we coded each of the 100 markets as either battleground or nonbattleground.
Markets that crossed into both types of states were coded as battleground markets;
these included Paducah, Kentucky—Cape Girardieu, Missouri; Mobile, Alabama—
Pensacola, Florida; and Burlington, Vermont—New Hampshire. We then identified
each of the political spots that made these claims by downloading ad transcripts from
NationalJournal.com’s Ad Spotlight page and FactCheck.org. Next we ran a frequency
using Campaign Media Analysis Group data in each market for these ads.

To assess whether the public believed the claims, we relied on data from the NAES.
The Annenberg Public Policy Center at the University of Pennsylvania conducted the
NAES, a yearlong rolling cross-sectional (RCS) survey on political attitudes and
behavior in the United States (see Romer, Kenski, Waldman, Adasiewicz, & Jamie-
son, 2004, for an explanation of the RCS design). The RCS survey began October 7,
2003, and ended November 16, 2004. Telephone interviews were conducted with
adults in the United States each day. Households throughout the nation were randomly
selected using random-digit dialing. A set number of replicates, random subsamples
of the sampled telephone numbers, were released for interviewing each night to maxi-
mize the representativeness of each daily cross-section. The response rate (RR1) for
the RCS national sample was 22%.

For the current study, a slice of the national RCS was taken from April 19 to May 2
for analysis. During this time period, 1,487 citizens were asked about advertising
claims about the presidential candidates. The data were weighted to take into account
household size and number of telephone lines into the residence and to adjust for vari-
ation in the sample relating to geographic region, sex, race, age, and education.

Dependent Variables

This study investigates the extent to which U.S. citizens believed claims lodged
against Bush and Kerry. Respondents were asked to judge the truthfulness of the ran-
domly rotated claims. The claims began with the preface, “I’m going to read you some



120  American Behavioral Scientist

things people have said about John Kerry or George W. Bush. For each one, please tell
me whether you think that it is definitely true, probably true, probably not true, or defi-
nitely not true.” Regarding Bush, respondents were asked about the truthfulness of
three claims:

1. “George W. Bush favors sending American jobs overseas.”
2. “Three million American jobs have been lost while George W. Bush was president.”
3. “George W. Bush raided social security to pay for tax cuts for millionaires.”

For Kerry, respondents were asked to evaluate three claims:

1. “John Kerry wants to raise taxes by $900 billion dollars.”
2. “John Kerry voted for higher taxes 350 times.”
3. “John Kerry wants to raise gasoline taxes by 50 cents a gallon.”

Independent Variables

To assess the impact of political advertising on claim believability, we split states
into two categories: battleground and nonbattleground states. We defined battle-
ground states as the states that the campaigns considered closely contested at the time,
where the campaigns had shown television commercials. The Kerry campaign and the
pro-Democratic groups the Media Fund, MoveOn.org, and the AFL-CIO, which also
ran ads during this time, considered the following 17 states as battleground states: Ari-
zona, Arkansas, Florida, [owa, Maine, Michigan, Missouri, Minnesota, Nevada, New
Hampshire, New Mexico, Ohio, Oregon, Pennsylvania, Washington, West Virginia,
and Wisconsin. The Bush-Cheney 04 campaign placed their first ads in the above
states as well as 1 more: Delaware (Koons, 2004a). Among all citizens in our sample,
37.2% lived in battleground states.

We also examined self-reported party identification and six demographic variables.
Respondents were asked, “Generally speaking, do you usually think of yourself as a
Republican, a Democrat, an Independent, or something else?”” Of respondents, 29.1%
described themselves as Republican, 33.7% said Democrat, 25.5% said Independent,
6.3% named some other party identification, and 5.4% did not know or refused to give
an answer. For multivariate analyses, dummy variables were created for being a Dem-
ocrat (1 = Democrat, 0 = Republican, Independent, or Other) and being a Republican
(1 = Republican, 0 = Democrat, Independent, or Other).

The following variables were also taken into consideration: gender (1 =female, 0 =
male), age (in years), Hispanic (1 = yes, 0 =no), Black (1 =yes, 0 =no), education (in
years), and household income (in thousands). Don’t know and refused responses were
treated as missing. More than half of the respondents (52.1%) were female. On aver-
age, respondents were 45.9 years old (Mdn = 44, SD = 17.3). Of respondents, 9.7%
were Hispanic and 11.5% said they were Black. The average number of years of edu-
cation was 13.5 (Mdn = 14, SD = 2.5). The average household income in thousands
was US$58 (Mdn = 42.5, SD = 46).



Winneg et al. / Deceptive Presidential Advertisements 121

Table 1
Prevalence of Claims in Battleground States

Frequency of Airings  Frequency of Airings on

Claim in Battleground States ~ National Cable Stations
Bush favors sending American jobs overseas 29,896 0
Kerry wants to raise taxes by US$900 billion 16,925 593
Kerry wants to raise gasoline taxes by 50 cents per gallon 16,661 842
Three million American jobs have been lost
while Bush was president 11,118 0
Kerry voted for higher taxes 350 times 5,672 239
Bush raided social security to pay for
tax cuts for millionaires 4,646 0

Analytical Procedures

Frequencies were calculated for each of the advertising claims. Then, the responses
about the perceived truthfulness of claims were cross-tabulated by battleground state
status and party identification. Because independent variables may share variation in
their associations with the dependent variable under consideration, a multivariate
model was needed to determine the unique contribution each independent variable
made on believing the candidate claims. The dependent variables were recoded into
two categories believing a claim true (either definitely true or probably true = 1) or not
true (either definitely not true or probably not true = 0). Don’t know and refused
responses were treated as missing. The recoded dependent variables were predicted
with logistic regression models, which included the battleground state variable, party
identification, and the six demographic variables.

Results

Prevalence of the Claims in the Battleground States

Table 1 shows that the claim made by the Kerry side that Bush favors sending
American jobs overseas was aired most frequently—29,896 times in the battleground
states. Two anti-Kerry claims were shown in roughly similar numbers. The claim that
Kerry wants to raise taxes by US$900 billion was made 16,925 times in ads in the bat-
tleground states and an additional 593 times on national cable. The claim that Kerry
wants to raise gasoline taxes by 50 cents per gallon was made 16,661 times in the bat-
tleground states and 842 times on cable. There were 11,118 airings of the anti-Bush
claim that 3 million American jobs have been lost while Bush was president. The two
least prevalent claims were the Bush campaign assertion that Kerry voted for higher
taxes 350 times (5,672 airings and 239 on cable), and the Media Fund claim that Bush
raided social security to pay for tax cuts for millionaires (4,646 airings).



122 American Behavioral Scientist

Believability of claims. The frequencies and cross-tabulations of the perceived
truthfulness of the claims are presented in Table 2. A majority of citizens believed two
of the deceptive claims about Bush and one of the deceptive claims about Kerry. As
shown in Table 2, 51.8% of respondents said that the claim “George W. Bush favors
sending American jobs overseas’” and 69.3% said that the claim “Three million Amer-
ican jobs have been lost while George W. Bush was president” were either probably or
definitely true. When it came to Kerry, 52.9% of citizens believed that “John Kerry
voted for higher taxes 350 times.”

When the perceived truthfulness of these six claims was examined within battle-
ground and nonbattleground states, only one highly significant statistical difference
appeared. Citizens living in battleground states were more likely to believe that
“George W. Bush favors sending American jobs overseas,” with 59.5% of respondents
living in battleground states reporting that this claim was either probably or definitely
true compared to 47.6% of those living in nonbattleground states—a difference of
11.9%. The chi-square test revealed that the association was significant with x* =
25.604, df=4, p <.001. This is consistent with the high frequency in which this claim
was made in the battleground states with almost 30,000 airings of the spot.

Differences between battleground and nonbattleground states on the claim that
“John Kerry wants to raise gasoline taxes by 50 cents a gallon” were marginally signif-
icant (x* = 8.637, df = 4, p = .071). Although 45.5% of respondents living in battle-
ground states believed that Kerry wanted to raise gasoline taxes, a smaller 38.1% of
those living in nonbattleground states believed this was probably or definitely true—a
difference of 7.4%. This claim was frequently made in battleground states (16,661).
On the other four advertising claims, the cross-tabulations did not reveal significant
differences between battleground and nonbattleground states.

The perceived truthfulness of the claims was also cross-tabulated by party identifi-
cation (restricted to Republicans, Democrats, and Independents). The chi-square tests
were highly significant for all six claims (p < .001). As revealed in Table 2, when a
claim about Bush was unfavorable, Democrats were more likely to believe it than
either Republicans or Independents. When a claim was unfavorable about Kerry,
Republicans were more likely to believe it than either Independents or Democrats. For
example, although 57.2% of Democrats and 43.5% of Independents said the claim
“George W. Bush raided social security to pay for tax cuts for millionaires” was proba-
bly or definitely true, only 17.0% of Republicans perceived this claim as truthful.
When asked about the truthfulness of the claim that “John Kerry voted for higher taxes
350 times,” 62.1% of Republicans and 55.3% of Independents said this was true com-
pared to 45.0% of Democrats. In all cases, the percentage of Independents believing a
claim true resided somewhere between the Republican and Democratic responses.

To further explore the significance of battleground state status and party identifica-
tion in predicting the perceived truthfulness of the advertising claims, logistic regres-
sions were run, the results of which are shown in Table 3. Even when taking into
account party identification and the six demographic variables, the odds of one believ-
ing the claim that Bush favored “sending American jobs overseas” were 82.8% higher



(panuiuod)
I'T1 0¢€l SIl 6Tl [49! Lel pasnjay/mouy 1. uoq
601 Sy 8'9¢ 9¢l 9! el ann jou Kj)uya(
9ve £'6C Lvv £6¢E e 43 ana jou A1qeqoid
L'Se £6¢ 611 ¥'8¢C £ee (43 onn A[qeqoid
8L 6°LI I'c L6 96 L'6 ann Augeq
. SQITRUOI|[TW JOJ SIND XEB)
10J Aed 03 AJ1IND9S [L100S PApILI ysng A\ 951090,
0L 9 €01 L8 08 '8 pasnjay/mouy j.uoq
I'e 91 'L 6'¢ (93 Le ana jou AfaNuyaq
681 $'6 10 el 9Ll 981 onn jou K[qeqoiq
vy 6°0v ey ey 9°0v 4% onn A[qeqoid
9'9¢ 81y 101 0°¢c 9°0¢ 0°Le ann Afanuya(
Juaprsaid sem ysng "A\ 931090
S[IYM 1SO] U22q ARY SQO[ URILIOUIY UOT[TUW IV,
S'L L6 6’8 901 L8 66 pasnjay/mouy j. uoq
ot Se g6l el L9 €0l ana jou AfaNuyaq
8T £7C 9°¢e £6¢ (2% 6'LC onn jou K[qeqoiq
6'¢ce £9¢ 8'9¢ L0¢ 9°¢¢ 43 onn K[qeqoid
70¢ (414 [ 691 6'¢C 76l ann Ajanuya(
./ SBOSIAAO sqof UedLIOUIY SUIPUIS SIOAR] Usng "A\ 251090,
Juapuadopuy plilacliiclg] ueorqnday  punoisopyequoN  punoi3opeg e10L,

(s9Seyuddaad ur) uoneIYNUIPY A}1ed Puk S3e)S punoIsd[IeqUON/PUNOIIIIeg
Aq swire) SUISHIAPY JO SSAUNJYINL], PIAIIIIJ

(AICLA N

123



6Tl €91 191 L9l Sel 961 pasnjay/mouy 3. uoq
S8 181 L9 el L0l 911 onn jou Ajuyac
943 L'LE 9'9C 1'¢e £0¢ I'ce ann Jou A[qeqoid
(Y3 0°¢C ¢'8¢ £'6C 6'S¢ L'1e onn K[qeqoid
801 6% el 88 96 1'6 onn Aprugaq
. UO[TeS ®© sjudd ()G Aq soxe) durjoses asrer 0] sjuem ALY uyof,,
€91 96l L91 8l (Y Ll pasnjay/mouy j uoq
7'y 8 94 NS 6'S 9°¢ onn jou Ajuyac
0v¢ g£le 981 9°6C 8'1¢ £Ye onn jou £[qeqoig
S99y 6'6¢ 'Sy iy 8y 0y onn K[qeqoid
88 s L91 €6 I'TI 6’6 onn Apiuga
.sauwun )G¢ Soxe) 1oySIy J0J PAJOA ALIS3] uyof,,
8¢l I'S1 91 9Ll 6'SI1 0Ll pesnjoy/mouy j.uoq
(141 191 L9 9Cl1 8°CI LCl onn jou Ajuyac
1ee Sy 0ce 6'9¢ 19¢ 99¢ onn jou K[qeqoiq
'8¢ L'ce gse 1'8C L'8C €8¢ ann Ajqeqoid
L9 91 ¥'6 61 €9 'S onn Apyuga(
. SIE[[Op UOI[[Iq 006$ £q SOXE) 9SIeI 0] Sjuem ALY uyof,,

juopuadopuy NeIOWAJ ueorjqndoy  punoidopiequoN  punoiSepieqg relo0L,

(panunuod) 7 s[qe],

124



Winneg et al. / Deceptive Presidential Advertisements 125

for those living in battleground states than for those living in nonbattleground states.
This was the only claim for which the battleground state variable was statistically
significant.

Also shown in Table 3 is the robust relationship between party identification and
believing the various claims. In all six models, the Republican and Democrat dummy
variables were statistically significant. Republicans were more likely to believe nega-
tive claims about Kerry and less likely to believe negative claims about Bush. Demo-
crats were more likely to believe negative claims about Bush and less likely to believe
negative claims about Kerry.

Ethnicity and household income were not significant predictors in any of the mod-
els. Gender was significant in only one model, where women were more likely to
believe that Bush favored “sending American jobs overseas” than were men. Age was
significant in one model, with older respondents being less likely to believe that Bush
had “raided social security to pay for tax cuts for millionaires.” Education was signifi-
cant in two models, with more highly educated respondents less likely to believe that
Bush favored “sending American jobs overseas” and Kerry wanting to “raise gasoline
taxes by 50 cents a gallon.” Race, however, was significant in five of the six models.
Blacks were more likely than other groups to believe the three negative claims about
Bush and less likely to believe two of the negative claims about Kerry.

Discussion

Through the course of a presidential campaign, many claims are lodged against and
by the candidates. Unfortunately for the system, some of the claims are misleading.
Findings from the NAES show that in the spring of 2004, some deceptive claims were
believed by a majority of the public. A little more than half of Americans believed that
“George W. Bush favors sending American jobs overseas” and “John Kerry voted for
higher taxes 350 times” were truthful statements. More than 69% believed that “Three
million American jobs have been lost while George W. Bush was president.”

Although residing in a battleground state, where most misleading political ads
were aired, increased one’s likelihood of believing that “George W. Bush favors send-
ing American jobs overseas,” party identification was the most consistent predictor of
believing the claims. Republicans were inclined to believe misleading claims about
Kerry, whereas Democrats tended to believe misleading claims about Bush.

As with all studies, limitations should be noted. Measuring exposure to advertising
can be a tricky endeavor. In recent decades, the media have become increasingly frag-
mented (Turow, 1997), making it difficult to target large bodies of people, such as vot-
ers. Consequently, political campaigns make careful decisions about when and where
they advertise. In this study, we used a rather gross measure for the likelihood of being
exposed to the series of deceptive claims: living in a battleground state. This measure
was selected because presidential elections are won or lost by electoral votes from the
states, not by the national totals from individual voters. Consequently, the campaigns



100 > s "10° > Ay "SO" >

680 0L0 L80" ove oCr 181" o RSERIN]

L90" 160 S90 981" 780" serr A [[_US % X0D

9'6S s9 879 1'89 96L 1'99 3091100 dFLIUSII]

9L01 9¢01 901 448! 1911 09I11 u

ces (6ST) ##+579—  SOL’ (6ST) x9v€—  TLS (P9T") 424855 12T (LST') ##sTSL 861°CT (10T) sx488L S9L'1 (6ST°) #s40LS" Jeroow

LEV'T (FST) +£9¢° LO8'T (ILT") sxT6S €91 (9ST) 4061 19T (SLT) sessbV€ 1= 6§F  (SOT°) sxe08L— Loy (SST7) s 18— ueorqndoy

100°1 (100" 100 100°1 (100" 100° 2001 (100" 200° L66 (200" €00— 100°T (200" 100 666 (100" 100— duioduy

106 (0€0") ##+70T—  SIOT (1€0) ST0° 996 (1€0°) €0~ LL6 (z€0) €20~ 8S0'1 (F€0°) LSO 0co’ (0£0) #5780~ uoneonpg

609 (P€T) 96— OLS (81T7) x9S —  6£9° ®YT) 8~  90€T  (LYT) +x9€8 6£CT (1S€°) %908 8€TT (I1ST) %908 yoerg

ogL” 062) S1€—  0IL (182) The—  T66° (882" 800— 9L9 (€0¢) 16€— 098" (Tre) 1s1— 9¢€8° 062) 6L1— otuedsiy

€001 (¥00") €00 866 #00) TO0—  TOO'T #00°) 200" 686 (F007) #4110~ €66 (007 LOO— 666 (#00) 100— By

96L (6T1)8CT—  SLY (CETvET—  L99 (Ter) sov— SCI'T (8ET) ¥H1° L96° 9F1) €€0— 651 (0ET") 599" Srewag

vLI'T (€€1) 091" vLI'T (6€1) 091" 9¢6° (9€1°) 990— 6T (Ty1) LST S80I (IST) 180 8T8l (9€T") 5%£09° Ae)s punoisomeg

98°¢ (16" #+TSE'T L19'1 (S0 08t veCl (86¥) 01T €0 (0zs) 60L° LS8'T (158 619 €91°¢ (T61) «IST'T 1dooraug

(@dxg @sHg  (@dxg @Hg (@dxa @ g @dxga  @s)g (pdxg @ g (pdxg @s) g

Juop[es e sjuad (g Aq Jsewm ()6¢ . SIB[[Op UOI[[Iq )06$ . S_ITRUOI[[TW I0J Juaprsaxd sem ysng ‘m . SBAsIOA0 sqof ueoLowy

SoxX®) QUI[0SES ATl 0}
03 sjuem K193 uyof,,

soxe) 10y31y Joj
PajoA A1193] uyof,,

£q soxe) osTer 0)
sjuem A1193] uyof,,

sInd xey 10J Aed 03
A)1INd9s [B100S paprel

ysng ‘M 931090,

981000 A[IYM 1SO] Udaq
aAey sqol ueorowy
UOT[[It 9aIYL,,

Surpuos s10Ae)

ysng ‘A\ 981090),,

swire[) SUISHIIAPY JO SSOUINIYINL], PIAIRIIJ SUIIIPALJ UOISSIISIY SIS0
€ 9qeL

126



Winneg et al. / Deceptive Presidential Advertisements 127

and media discuss “states” as the campaign objectives. Although the battleground
state variable gives us a good sense of which citizens were most likely to be targeted
with political advertising, it does not mean that those individuals living in
nonbattleground states had no chance of exposure. It is possible that citizens living in
nonbattleground states could have seen the claims from national cable advertising.
Also, when television advertising is purchased, it is often done through television sta-
tions in a circumscribed media market. These media market boundaries, however, do
not necessarily recognize state borders. For example, when an advertiser places an
advertisement in the Philadelphia media market, this message will cross state bound-
aries and be seen by New Jersey residents as well. Although the battleground exposure
measure is not perfect, it does convey a sense of exposure strength. It is most likely the
case that individuals living in nonbattleground states were not exposed to the claims
with the same frequency or intensity as those individuals living in battleground states.

Also, as we noted earlier, some of the examined claims were repeatedly made in the
primaries. As such, they could be found in primary debates carried on national cable.
Because these were central messages of key groups and occasionally of the candidates
themselves, they also may have moved into public acceptance through national news,
talk radio, cable talk shows, or through more targeted but not battleground-specific
forms of communication such as direct mail or Internet communication. And as ad
controversies flair, the content of ads is often carried in national news outside as well
as within the battleground. For these reasons, we assume that it is not the presence or
absence of exposure to the claim that should predict its effect but rather, the extent of
exposure. A statement should be more widely believed if it is widely circulated in ads
and not rebutted at a comparable level by the other side or not critiqued effectively and
repeatedly by credible newslike sources.

Notes

1. The Kerry campaign and the pro-Democratic groups the Media Fund, MoveOn.org, and the American
Federation of Labor and Congress of Industrial Organizations, which also ran ads during this time, consid-
ered the following 17 states as battleground states: Arizona, Arkansas, Florida, lowa, Maine, Michigan, Mis-
souri, Minnesota, Nevada, New Hampshire, New Mexico, Ohio, Oregon, Pennsylvania, Washington, West
Virginia, and Wisconsin. The Bush-Cheney 04 campaign placed their first ads in the above states as well as 1
more: Delaware.

2. According to TNS Media Intelligence/Campaign Media Analysis Group data, “Dig” aired in only
eight battleground states and no nonbattleground states: Florida, lowa, Michigan, Minnesota, Missouri, New
Mexico, Wisconsin, and Washington.

3. According to TNS Media Intelligence/Campaign Media Analysis Group data, “State” aired inonly 11
battleground states and no nonbattleground states: Florida, Iowa, Michigan, Minnesota, Missouri, New
Hampshire, New Mexico, Ohio, Oregon, Wisconsin, and Washington.

4. The “General” ad produced by the Kerry campaign was shown only on cable outlets in five states—
two battleground, Washington and Wisconsin, and three nonbattleground, New Jersey, New York, and Cali-
fornia. The purpose of the limited release was to target online campaign contributions from these areas
(Kinnard, 2004c).



128 American Behavioral Scientist

References

FactCheck.org. (2003, December 4). Gephardt TV ad misleads on job loss. Retrieved January 27,2005, from
http://www.factcheck.org/article114.html

FactCheck.org. (2004a). About us. Retrieved January 27, 2005, from http://www.factcheck.org/
miscreports70.html

FactCheck.org. (2004b, March 11). Bush says Kerry will raise taxes $900 billion; Kerry says that’s false.
Retrieved January 27, 2005, from http://www.factcheck.org/article154.html

FactCheck.org. (2004c, March 23). Bush accuses Kerry of 350 votes for “higher taxes” higher than what?
Retrieved January 27, 2005, from http://www.factcheck.org/article159.html

FactCheck.org. (2004d, March 30). Bush’s gas attack: Does good policy make bad politics ? Retrieved Janu-
ary 27, 2005, from http://www.factcheck.org/article165.html

FactCheck.org. (2004e, April 3). Outsourcing jobs: The president said that? Retrieved January 27, 2005,
from http://www.factcheck.org/article 168.html

FactCheck.org. (2004f, April 7). Bush ad is “troubling” indeed. Retrieved January 27, 2005, from http://
www.factcheck.org/article167.html

JohnKerry.com. (2004, April 1). New ad highlights Kerry commitment to keeping jobs here. Retrieved Janu-
ary 27, 2005, from http://www.johnkerry.com/pressroom/releases/pr_2004_0401a.html

Kinnard, M. (2004a, March 29). Media Fund continues anti-Bush campaign. Retrieved January 27, 2005,
from http://nationaljournal.com/members/adspotlight/2004/03/0329mf1.htm#

Kinnard, M. (2004b, April 2). Kerry argues against outsourcing. Retrieved January 27, 2005, from http://
nationaljournal.com/members/adspotlight/2004/03/0402jk 1.htm#

Kinnard, M. (2004c, April 21). Kerry asks for online contributions. Retrieved January 27, 2005, from http://
nationaljournal.com/members/adspotlight/2004/04/0421jk1.htm

Koons, J. (2004a, March 12). Bush’s second salvo hits Kerry directly. Retrieved January 27, 2005, from
http://nationaljournal.com/members/adspotlight/2004/03/0312gwb1.htm#

Koons, J. (2004b, March 15). Kerry counters Bush's claim on taxes. Retrieved January 27,2005, from http://
nationaljournal.com/members/adspotlight/2004/03/03 15jk1.htm#

Kurtz, H., & Balz, D. (2004, March 4). TV ads portray Bush tackling tough times. Washington Post, p. A6.

Romer, D., Kenski, K., Waldman, P., Adasiewicz, C., & Jamieson, K. H. (2004). Capturing campaign
dynamics: The National Annenberg Election Survey. New York: Oxford University Press.

Turow, J. (1997). Breaking up American: Advertisers and the new media world. Chicago: The University of
Chicago Press.

U.S. Department of Labor, Bureau of Labor Statistics. (2004). Employment, hours, and earnings from the
Current Employment Statistics Survey (National): Total nonfarm employment—seasonally adjusted—
CES0000000001 (From 1994-2004). Retrieved January 27, 2005 from http://data.bls.gov/cgi-bin/
surveymost

Kenneth Winneg (M.A., University of Pennsylvania) is the managing director of the National Annenberg
Election Survey, responsible for all facets of the survey’s design and execution. Prior to joining the
Annenberg Public Policy Center, he was a vice president at Penn, Schoen and Berland in New York, where he
directed a variety of corporate and political strategic research projects. Before working at Penn, Schoen and
Berland, he was senior research manager at Chilton Research Services, where he was responsible for manag-
ing the ABC News—Washington Post surveys.

Kate Kenski (M.A., University of Pennsylvania) teaches in the Department of Communication at the Uni-
versity of Arizona. She was a member of the National Annenberg Election Survey team in 2000 and 2004.
She is coauthor of Capturing Campaign Dynamics: The National Annenberg Election Survey (2004, Oxford
University Press) and has published articles in the areas of gender and politics, political communication,



Winneg et al. / Deceptive Presidential Advertisements 129

public opinion, social influence, and research methods. In the fall of 2005, she will be joining the faculty at
the Department of Communication, University of Arizona.

Kathleen Hall Jamieson (Ph.D., University of Wisconsin—Madison) is the Elizabeth Ware Packard Profes-
sor of Communication at the Annenberg School for Communication and Walter and Leonore Annenberg
Director of the Annenberg Public Policy Center at the University of Pennsylvania. She is a Fellow of the
American Academy of Arts and Sciences and a member of the American Philosophical Society. Jamieson is
the author, coauthor, or editor of 12 books, including The Press Effect: Politicians, Journalists, and the Sto-
ries That Shape the Political World (Oxford University Press, 2003), Everything You Think You Know About
Politics . .. and Why You’re Wrong (Basic Books, 2000), and Packaging the Presidency (Oxford University
Press, 1996). She directs the National Annenberg Election Survey.



